دیابت و فشار خون بالا ممکن است خطر عوارض مغزی COVID-19 را افزایش دهند

18 نوامبر 2020- اطلاعات جدید نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا در معرض خطر عوارض عصبی پس از ابتلا به عفونت COVID-19 هستند.خونریزی مغزی و سکته مغزی در بیمارانی که فشار خون و دیابت داشتند، بیشتر دیده شده است. یافته های این مطالعه ی جدید در نشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RSNA) ارائه خواهد شد.

برجسته کردن خطر عوارض عصبی

در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد تأثیر تنفسی عفونتCOVID-19 ، در اختیار ما است، زیرا هدف اصلی این ویروس سیستم تنفسی است. با التهاب ریه ها به دلیل COVID-19، افرادی که به این عفونت مبتلا می شوند، با افزایش خطر ابتلا به ذات الریه روبرو هستند. به همین دلیل، معمولاً به افراد مبتلا به بیماری تنفسی فعلی یا قبلی، مشاوره های شخصی سازی شده بر اساس توصیه های آژانس مراقبت های بهداشتی داده می شود. غالباً، این گروه از افراد به عنوان گروه در معرض خطر شناخته می شوند و تشویق می شوند تا اقدامات سختگیرانه تری را برای تأمین امنیت بیشتر خود در برابر ابتلا به این ویروس انجام دهند.

با این حال، تأثیر این ویروس فراتر از سیستم تنفسی است. دکتر Colbey W. Freeman، رهبر این مطالعه گفت: یافته های ما تأثیر COVID-19 بر مغز را برجسته نمود، در حالی که عوارض این ویروس در مغز نادر است، اما این گونه عوارض به طور فزاینده ای گزارش شده و از عوارض بالقوه ویرانگر عفونت COVID-19 محسوب می شوند.

دکتر فریمن و تیمی از محققان دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا با هدف کسب اطلاعات عمیق تر در مورد تأثیر COVID-19 بر مغز، اطلاعات هزار و 357 بیمار مبتلا به COVID-19 را که بین ژانویه و آوریل سال 2020، در بیمارستان بستری شده بودند، بررسی کردند. از 81 بیمار در این گروه در حالی که با COVID-19 بستری شده بودند، اسکنMRI  گرفته شده بود.

هیجدهمورد از 81 اسکن مغزی دارای یافته هایی بودند که به عنوان موارد اورژانسی یا بحرانی طبقه بندی می شوند، مانند انسداد رگ های خونی، خونریزی مغزی یا سکته مغزی. از این 81 بیمار، نیمی از آنها سابقه فشار خون بالا و / یا دیابت نوع 2 داشتند که بسیار بیشتر از آن است که در جمعیت عمومی مشاهده می شود، و این نشان دهنده وجود یک ارتباط بالقوه بین این دو بیماری و افزایش خطر عوارض عصبی ناشی از کووید-19 است. متأسفانه سه بیمار از این گروه 81 نفره، پس از بستری شدن در بیمارستان درگذشتند.

داده ها به شدت نشان می دهد که در صورت مثبت بودن آزمایش COVID-19، جمعیت های مبتلا به فشار خون و دیابت نوع 2 ، باید جزو افرادی قرار گیرند که در معرض خطر بیشتری برای هر یک از این عوارض(انسداد رگ های خونی، خونریزی مغزی یا سکته مغزی) هستند و باید دقیق تر کنترل شوند. یافته های حاصل از تحقیقات دکتر فریمن نشان می دهد که افراد در این گروه ها بیشتر دچار عوارض عصبی می شوند که می تواند زندگی آنها را تهدید کند.

مکانیسم های اساسی عوارض مغزی  COVID-19

مطالعه حاضر دانش ما را درمورد جمعیتهایی که باید در برابر COVID-19 بیشتر محافظت شوند، افزایش داده است، این بیماران در صورت بستری شدن در بیمارستان به دلیل عفونت COVID-19، باید از نزدیک تحت نظارت برای مشکلات مغزی قرار گیرند، در عین حال پس از این مطالعه سوالی که مطرح گردید این است که چگونه این ویروس بروز عوارض عصبی را سبب می شود؟ محققان عوامل مختلفی را در این امر دخیل می دانند، اما آنها معتقدند که مسیر اصلی ممکن است از طریق التهاب مرتبط با عفونت ویروسی باشد.

مطالعه ی فعلی همچنین نشان داد که نشانگرهای التهابی در خون افرادی که دچار عوارض اضطراری یا بحرانی مغزی می شوند، افزایش یافته و این موضوع از نظریه ی فوق بیشتر پشتیبانی می کند.

پاسخ طبیعی بدن به عفونت ویروسی تولید سیتوکین ها برای تحریک پاسخ ایمنی است. با این حال، گاهی اوقات این مولکول ها بیش از حد تولید می شوند، در آن زمان پاسخ ایمنی به خود فرد آسیب می رساند.

با توجه به اهمیت داده های جمع آوری شده، این مطالعه ادامه خواهد یافت و یافته های جدید در آینده ی نزدیک منتشر خواهند شد. دکتر فریمن و تیم او همچنین قصد دارند ماهیت عوارض عصبی را در افرادی که به اکسیژناسیون غشایی برون پیکری (ECMO) نیاز دارند، بررسی کنند، زیرا چندین بیمار در حالی که برای COVID-19 پذیرش می شدند، بلافاصله تحت ECMO قرار گرفتند.

این مطالعه و سایر موارد مشابه برای مقابله با این بیماری همه گیر و محافظت از آسیب پذیرترین افراد در برابر مهمترین عوارض بهداشتی ناشی از عفونتCOVID-19 ، بسیار حیاتی خواهد بود.

ما درمورد این تحقیقات با دکتر فریمن صحبت کردیم و از وی پرسیدیم که چگونه می توانیم بر افرادی که از فشار خون و دیابت رنج می برند از نزدیک نظارت داشته باشیم. پاسخ وی به شرح زیر بود:از آنجایی که تهیه ی اسکن مغزی از همه ی بیماران مبتلا به COVID-19 هر روز عملی نیست و اکثر بیماران این عوارض را نخواهند داشت، ما به تشخیص پزشکانی متکی هستیم که مستقیماً از بیماران مراقبت می کنند، شرح حال کامل و معاینات فیزیکی آنها، و اطلاعاتی که دوستان و خانواده بیمار ارائه می دهند، سرنخی درباره ی عوارض عصبی بیمار بدست می دهد.

دکتر فریمن گفت: از بیشتر بیماران در مطالعه ی ما اسکن مغزی گرفته شده بود، زیرا پزشکان هوشیار، علائم احتمالی آسیب مغزی را در معاینات فیزیکی یافته بودند. با وجود تعداد زیاد بیماران مبتلا به کووید 19، این که پزشکان به همان اندازه که ما می خواهیم دقیق باشند، می تواند یک چالش باشد. هنگامی که پزشک یک فرد مبتلا به  COVID-19را معاینه جسمی می کند، ما احساس می کنیم که یک معاینه عصبی باید قسمت مهمی از این معاینه باشد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201118/Diabetes-and-hypertension-may-increase-the-risk-of-COVID-19-brain-complications.aspx